KJØP YOGAUTSTYR HER / RASK LEVERING / GRATIS FRAGT over 600 NOK / RING OSS DØGNET RUNDT
0

Kurv din er tom

IYENGAR YOGA

IYENGAR®YOGA

BKS Iyengar (1918-) er mest kjent for sitt hovedverk ”Light on Yoga” fra 1966 - en yogabok som i dag har status som klassiker og referanseverk. Iyengar®yoga er en moderne og systematisk yogaform. Arbeidet med asana (fysiske stillinger) og pranayama (åndedrett) er basert på grundige metoder og teknikker. Ved å iaktta det detaljerte samspillet mellom kropp og sinn, fastholdes konsentrasjon og mental stabilitet. På denne måten blir en meditativ forankring i nået tilgjengelig. BKS Iyengar beskriver selv sin metode som ”Meditation in action”. I 1961 uttalte Mr. Iyengar: ”It is necessary to practice with faith, patience and persistence. It's not a question of ’do yoga and feel fine’. It has to be worked deeply. After 30 years of practice, I now do the asanas with comfort and care”.

Drøyt 40 år senere anerkjente Time Magazine endelig Mr. Iyengars enorme og vedvarende innflytelse på det globale yogamiljøet: ”One of the 100 most influential people in the world by today”. BKS Iyengar er uten tvil en gigant i miljøet, som på mange måter har revolusjonert den vestlige forståelsen av yoga. Hans påvirkningskraft strekker seg langt utover kretsen av dedikerte Iyengar-yogier verden over.

 

Yogastil med mange ”jumpings”

Til tross for at Mr. Iyengar i dag er i 90-årene, opprettholder han fortsatt en intens og dypt inspirerende selvpraksis, ved siden av sitt virke som underviser og forfatter. Som elev av den verdensberømte yogamester Krishnamacharya (1888-1989), ble Mr. Iyengar trent beinhardt i en ekstremt dynamisk og krevende yogastil med mange ”jumpings” (hurtige sekvenser med hopp inn og ut av stillingene). Formålet med denne yogapraksisen var å trene spektakulære oppvisningssekvenser bestående av en rekke utfordrende stillinger. Agendaen bak var jordnær: Krishnamacharya ønsket å skape interesse for yoga, som på den tiden var nærmest ikke-eksisterende i den vestlige del av verden. Gradvis moderniserte og reformerte BKS Iyengar denne yogaformen fram mot den presise og effektive yoga, som vi i dag kjenner som Iyengar®yoga. Krishnamacharya var forøvrig en kontroversiell mann. Som den første guru i vesten, insisterte han på, at med mindre kvinner fikk adgang til yoga, ja, så ville yoga forsvinne!

Avgjørende i Iyengar®yoga-metoden er optimeringen av den kroppslige presisjon, ofte kalt ’alignment’. Helt tradisjonell Hatha Yoga dyrkes uten særlig vekt på nøyaktighet omkring forholdet mellom muskler og ledd og ofte uten en dypere anatomisk forståelse. I Mr. Iyengars undervisning og selvpraksis erfarte han at upresise asanaer ikke bare mangler fysisk stabilitet og dermed øker risikoen for skader – de kan såmenn lede til mental og emosjonell ubalanse. Man risikerer med andre ord å forstyrre sin psykiske likevekt og følelsesmessige stabilitet alene gjennom vedvarende mangelfull fysiologisk presisjon. Derfor er en typisk Iyengar yogaklasse preget av en konstant streben etter å utføre alle stillinger så korrekt som mulig. Sekvenseringen av stillingene er således nøye tilpasset elevenes nivå og erfaring.

Hyppige anvendelsen av ’props’ 

Et annet typisk element i Iyengar®yoga er den hyppige anvendelsen av ’props’ dvs. hjelpemidler som f.eks. blokker, belter og tepper. Formålet med props er å gi yogien en økt forståelse for stillingene. ”A sense of direction”,  som Mr. Iyengar beskriver det, kan hjelpe yogien til hurtigere å lære en mer korrekt utførelse av asana og pranayama. Det er naturlig å føle seg tiltrukket av de asanaer, som man har lettest ved å gjennomføre. Men praktiserer man hovedsaklig de stillingene man liker best, risikerer man faktisk å utvikle flere problemer end stillingenes gavnlige effekt kan veie opp for. Det er viktig at man arbeider med mange forskjellige typer av asana (f.eks. foroverbøyninger, hofteåpnere, stående stillinger etc.) for å unngå ubalanse i kropp, sinn og nervesystem.

Derfor er det i Iyengar®yoga lagt stor vekt på hvilken rekkefølge stillingene innlæres i, samt hvilke sekvenser av asanaer, som gir den beste kroppsforståelse og sikkerhet i takt med at vanskelighetsgraden økes. Når man over tid arbeider med presisjon i stillingene og legger det nødvendige arbeidet i å lære en korrekt utførelse, så blir det på et tidspunkt mulig å opprettholde en kraftfull og samtidig uanstrengt asana. Ved gradvis å bli i stand til å holde en stilling i lengre tid, økes den gavnlige effekt av en asana, både på det fysiske, fysiologiske, mentale og emosjonelle planet. Den egentlige verdien av den derved oppnådde meditative klarhet kan ikke forklares, men skal oppleves!