KJØP YOGAUTSTYR HER / RASK LEVERING / GRATIS FRAGT over 900 NOK / RING OSS DØGNET RUNDT
0

Du har ingen varer i handlekurven.

25 grunner til å trene yoga hver dag

Interessen for yoga har eksplodert i Norge i de siste årene.

Frisky

Det finnes mange studier som viser at yoga er positivt og fører til helsefordeler som økt balanse, fleksibilitet og skadeforebygging.

Men mange av de som praktiserer yoga gjør det også av mindre synlige årsaker.

Mindre stress, økt lykke og konsentrasjon er noen av dem.

I denne artikkelen finner du 25 grunner til å trene yoga hver dag.

1. Mindre stress

Yoga er definitivt en av de aktivitetene som motarbeider stress best. Så om du har hatt en tøff dag på jobben, eller bare føler deg litt urolig, så vil nok yoga kunne fikse mange av problemene dine.

2. Bedre søvn

Flere studier har avdekket at yoga kan hjelpe på søvnen, av samme grunn som at det hjelper med stress. Kroppen blir roligere av treningen, og det blir lettere for deg å sove ordentlig.

3. En sterkere kropp

Når du utfører de fysiske øvelsene i yoga tar du i bruk flere av de største muskelgruppene. Som et resultat blir du fysisk sterkere av å utføre yoga. Føler du ikke for å dra på et treningsstudio, kan du heller gjøre noen yoga-øvelser.

4. Redusert smerte

Gjennom yoga-øvelser er det faktisk mulig å forminske smerter fra diverse kroniske smerter. Kanskje du har litt vondt i ryggen eller nakken? Det er flere yoga-øvelser som kan hjelpe deg med dette.

5. Sterkere til sinns

En internasjonal undersøkelse viste at det å utføre regelmessig yoga kan gjøre deg sterkere til sinns. Downward-Facing Dog (Adho Mukha Svanasana) er den øvelsen som ga best effekt i undersøkelsen.

6. Økt fleksibilitet

Det er ingen hemmelighet at diverse yoga-øvelser krever høy fleksibilitet for å utføre de. Dette betyr at når du trener yoga jevnlig, så vil du kunne øke din fleksibilitet og redusere risikoen for skader.

7. Du blir lykkeligere

Studier har påvist at yoga kan føre til at du selv blir et lykkeligere menneske, og at sinnstilstanden din forbedrer seg drastisk.

8. Du får mer energi

Ved å gjøre yoga-øvelser, gjerne om morgenen, så vil du merke at du får en energi-boost som du kan nyte godt utover dagen.

9. Høyere forbrenning?

Er du glad i mat, men kanskje ikke så veldig glad i å gå opp i vekt? Studier viser at yoga vil kunne øke forbrenningen, noe som nesten alltid er et pluss.

10. Litt alenetid

Enten om du utfører yoga-øvelser i stillhet, eller om du har på litt komfortabel musikk i bakgrunnen. Du får i hvert fall litt tid for deg selv, noe mange i dagens samfunn har lite av.

11. Ingen prestasjonsangst

Yoga gjøres ofte alene, og er derfor en av treningsformene som ikke gir prestasjonsangst. Du slipper for eksempel å måtte sammenligne deg med sidepersonen på treningsstudioet. I yoga er det ikke noe press. Det er godt for selvtilliten, motivasjonen og mestringsfølelsen.

12. Du blir mer produktiv

Husker du at du får mer energi av yoga? Enda en grunn til å utføre yoga på starten av dagen er at du blir mer produktiv! Ta all den ekstra energien og bruk den til å utføre oppgavene du har foran deg; det funker.

13. Sterkere ledd

Det er ikke bare musklene som blir sterkere gjennom yoga. Også leddene dine forsterkes, noe som kan komme godt med når du blir eldre.

14. En naturlig ”detox”

Vi lever i en verden full av forurensing, støy og dårlig mat. Yoga gir på mange måter organene dine en massasje, noe de kanskje har behov for fra en tid til en annen.

15. Legger merke til pusten

Gjennom yoga blir man mer bevisst på sin egen pusten, også etter man har trent yoga. Det kan bidra til økt mindfulness i hverdagen.

16. Tar vare på føttene dine

Er det en enkelt del av kroppen din som vil bli mer fornøyd med yoga-øvelser, så er det beina. De blir kvelt inne i skoene hele dagen, og da er det veldig godt å kunne slippe de fri under yoga-øvelsene, gjerne barfot.

17. Bedre immunsystem

Når du stresser mindre blir alt fra lungene til hjertet ditt mer fornøyd. Når organene dine har det bra, blir også immunsystemet ditt sterkere.

18. Bedre kroppsholdning

I yoga er det viktig å ha en god positur, og når du vender tilbake til hverdagen vil du nok merke at du retter opp ryggen litt oftere enn det du gjorde før. Dette kan ha en stor effekt på din kroppsholdning.

20. Mindre angst

Gjennom de nedstressende øvelsene yoga tilbyr hjelper det ofte på mennesker som sliter med angst.

21. Takknemmelighet

Mange føler på en større takknemmelighet i livet, og noen mener at det i seg selv bidrar til en bedre helse.

22. Yoga åpner hjerter

Det høres kanskje klisje ut, og det er det flere som mener. Mange har likevel blitt overrasket over hvor mer åpne og ærlige de har blitt etter å ha drevet med yoga en stund.

23. Mening med livet

Det er mange meninger ved livet, og yoga kan være en av de. Ved å starte med yoga hver morgen vil nok mange føle på en sterkere grunn til å komme seg opp av sengen, og en økt mestringsfølelse når øvelsene er utført.

24. Lærer deg å nyte øyeblikket

Det kan være vanskelig å bare leve i nuet. Er det noe du kommer til å legge merke til når du trener yoga regelmessig, så er det akkurat dette.

25. Det er gratis

Yoga er faktisk helt gratis. Du trenger ikke noe utstyr, ingen spesielle klær. Så lenge du gjør en innsats, så vil yoga hjelpe deg å nå dine mål, både fysisk og til sinns